22 maart 2021

RES update: Erkenning wonderschone schepping?!

Windmolens mogelijk stiller door onderzoek naar kolibries. Deze onderwerpregel sprak mij in tweeërlei opzicht aan. Iets aan het geluid van bestaande en nieuwe windmolens doen, daar zal iedereen blij mee zijn. Maar de andere kant was voor mij nog aansprekender: het zoveelste voorbeeld dat de schepping, die zucht onder onze welvaart, juist weer blinkt als het gaat om de schoonheid. Om wederom tot voorbeeld te dienen hoe iets efficiënter kan.

Wat te denken van het bekroonde vleugelmodel SmartX-Alpha. De vleugel die reageert als een levend organisme op fluctuaties in de wind. Waar is de kennis vandaan gehaald? Door vogels te bestuderen met een ingenieursblik. De SmartX-Alpha vleugel heeft druksensoren (zoals ook elke veer van een vogel is verbonden met een “druksensor”), glasvezels als zenuwbanen en servo’s in plaats van spieren.

En als we het over klimaat hebben -over verwarmen, koelen, energieverbruik, etc.- waarom zouden we dan niet onze bouwstijl aanpassen naar het model van de termieten? Termieten kunnen op stiekeme wijze schade aan gebouwen en gewassen veroorzaken. Echter, deze dieren kunnen op een bijzondere wijze hun nesten vormgeven zodat er altijd een constante temperatuur heerst in hun nest. Dat doen zij door hun nesten te voorzien van ingenieuze ventilatieopeningen en kanalen, een juiste ligging t.o.v. de zon, etc. Er zijn door de mens bouwwerken die met deze systematiek zijn opgebouwd en als zodanig nagenoeg geen energievraag hebben, ondanks afwisselende temperaturen. Dát is pas besparen, en ook een van de belangrijke onderdelen in onze energietransitie.

Oftewel, de schepping lijkt voor vele zaken een oplossing te kunnen bieden. Daarom is innovatie, met oog op en voor schepping essentieel in de transitie. Kan dat iets betekenen voor de huidige werkmethode: met tussenoplossingen werken? We zullen er scherp op zijn.

Het is toch niet met droge ogen te verkopen dat de bovengenoemde voorbeelden uit de schepping door een knal, of als gevolg van doorontwikkeling, of wat ook ontstaan zijn. Dat de wereld in klimaatpaniek teruggrijpt op de schepping om de aarde te redden is bijzonder. Wat zou het een zegen zijn als de erkenning van de wonderschone schepping nog eens zou komen. Echter, zelfs voor christenen kan dit een aanklacht zijn: zien en beseffen wij wel hoe mooi en wonderlijk God de hele schepping gemaakt heeft? Durven wij daar als christelijke politici ook openlijk voor uit te komen, ook in de politieke zalen? Hoe worden indirect deze woorden van God zelf waarheid: “En zie, het was zeer goed”.

Gerard van de Breevaart, Statenlid SGP