20 juni 2024

Zonnepark Kijfhoek in Zwijndrecht: energie in plaats van voedselvoorziening?

Eneco en burgercoöperatie Drechtse Energie werken aan de ontwikkeling van Zonnepark Kijfhoek in Zwijndrecht. Op een locatie van ongeveer 40 hectare, tussen het spoor en de Langeweg in, is het plan meer dan 73.000 zonnepanelen te plaatsen. SGP Zuid-Holland heeft in samenwerking met de lokale fractie in Zwijndrecht, bezwaren ingediend tegen de vergunningverlening voor dit plan.

SGP Zuid-Holland is absoluut niet tegen duurzame energie, maar heeft grote bezwaren tegen het zonnepark Kijfhoek in Zwijndrecht. Allereerst is er volgens de SGP ondermaats geparticipeerd met ondernemers en buurtbewoners in de omgeving van Kijfhoek. Daarnaast geeft de partij aan dat het plaatsen van een zonnepark op deze locatie ten koste gaat van de voedselvoorziening, de zonneladder niet goed doorlopen is en het plan niet voldoet aan de Zuid-Hollandse omgevingsverordening.

Energie ten koste van voedselvoorzieningen

De locatie, waar het zonnepark gerealiseerd moet worden, wordt momenteel gebruikt als akkerbouwland. ‘Jaarlijks wordt hier genoeg tarwe verbouwd om per jaar grofweg 1 miljoen broden te bakken. De meeste tarwe uit Nederland wordt echter niet gebruikt voor het bakken van brood, maar het geeft wel een omvang aan. Wanneer deze locatie ingezet wordt voor de ontwikkeling van een zonnepark over een periode van 25 jaar, heeft dit omvangrijke gevolgen voor de voedselzekerheid (mogelijk voor dieren). Deze gevolgen zijn in het ontwerp- en vergunningsproces ruimschoots onvoldoende belicht’, zegt Statenlid Gerard van de Breevaart van SGP Zuid-Holland.

Geen bewijs voor goed doorlopen Zonneladder

Bij de ontwikkeling van een zonnepark in de provincie moet altijd de Zonneladder doorlopen worden. Deze voorkeursvolgorde moet voorkomen dat zonnepanelen op landbouw- en natuurgrond komen als dit niet nodig is. Eerst moeten daken en ongebruikte terreinen zonnepanelen toegewezen krijgen. Van de Breevaart vraagt zich af of er in de gemeente Zwijndrecht of regio Drechtstreden nergens anders een locatie is waar de zonnepanelen geplaatst kunnen worden. ‘Navraag bij Gedeputeerde Staten levert geen enkel bewijs op dat de zonnepanelen niet op een andere locatie gerealiseerd kunnen worden en het rapport geeft daar ook onvoldoende inzicht in. Bij de locatiekeuze in RES 1.0 is daar ook onvoldoende onderbouwing aangeleverd.’

Plan voldoet niet aan Zuid-Hollandse omgevingsverordening

Tot slot voldoet het plan niet aan de Zuid-Hollandse omgevingsverordening. Desondanks geeft de Gedeputeerde Staten toch ontheffing voor het zonnepark met als argument: noodzakelijk voor het klimaat. Hieruit lijkt dat het belang van het halen van de klimaatagenda ligt hoger dan het voldoen aan de eigen regels van de Provincie (omgevingsverordening). Daarnaast ontbreekt het voor Provinciale Staten aan voldoende inzicht, waarom dit de unieke locatie is om opwek van zonne-energie te realiseren en daarmee de ontheffing te rechtvaardigen.

SGP Zuid-Holland kan nu niet voldoende afwegen wat de noodzaak is van het opofferen van voedselvoorziening, het niet voldoen aan de zonneladder en omgevingsverordening tegenover de ontheffing voor dit zonnepark. Op 2 juli vergaderde de lokale fractie in Zwijndrecht over het onderwerp.