22 mei 2019

Stem!

Of je nu aanstaande donderdag wel of niet het rode potlood een vakje in laat kleuren op het stembiljet van de Europese verkiezingen: je stemt. Beetje cliché, maar o zo waar! Want geen stem is ook een stem.

"Ja, maar Europa staat erg ver van mijn bed. Het is een circus dat verschrikkelijk veel geld kost, continu onnodig heen en weer reist tussen Brussel en Straatsburg en voor de gewone burger gewoon niet meer te volgen is. Waarom betaalt Nederland per saldo meer dan dat zij terugkrijgt? Waarom moeten andere landen zich gaan bemoeien met het vaderschapsverlof in Nederland? Waarom draait Europa de visserij in Nederland bijna de nek om, nota bene door een techniek te verbieden die veel minder brandstof gebruikt?"

Best terechte vragen. Vragen waar de verschillende partijen andere antwoorden op geven. Misschien zijn de meeste partijen (een beetje kort door de bocht) in te delen in partijen die veel heil zien in een steeds machtiger Europees superparlement en partijen die niet verder willen gaan dan een goede samenwerking of partijen die er zelfs helemaal mee willen stoppen.

Maar toch. Wat wordt door Europa wel bereikt? Het aanstaande verbod op plastic rietjes, bestek, borden en bekertjes bijvoorbeeld. Goed nieuws voor het leven in zeeën en oceanen! En het verbod op bepaalde bestrijdingsmiddelen die schadelijk zijn voor bijen en hommels. Goed nieuws voor onszelf, want deze beestjes kunnen we echt niet missen! En heel ander wapenfeit door de samenwerking in Europa: een lange periode van vrede en welvaart. Daar profiteren we allemaal elke dag van. Vrede is onbetaalbaar.

"Europa levert ook dichterbij veel op: voor de provincie waarin wij wonen." In de periode 2014-2018 heeft Zuid-Holland 983 miljoen euro ontvangen voor allerlei projecten in de provincie. Dat levert bijvoorbeeld 23.500 arbeidsplaatsen op en investeringen in scholing, arbeidsmarkt, ondernemers en milieukwaliteit.

Ik wil er maar mee aangeven dat Europa ondanks dat het wat kost, ook wat oplevert. Daarbij doet Zuid-Holland het als provincie veel beter dan andere provincies. In Zuid-Holland krijgen we gemiddeld per inwoner meer dan in andere provincies. En dat heeft dan weer te maken met de tijd en aandacht die de provincie in het contact met Europa stopt.

Het is dus belangrijk om er nuchter in te staan. De Europese samenwerking is een feit en als dat al verandert, dan gaat dat erg langzaam. We kunnen ook profiteren van die Europese samenwerking en laten we dat dan doen. De provincie Zuid-Holland maakt in ieder geval gebruik van Europa en boekt daar mooie resultaten mee.

Ik wil u dus toch oproepen te gaan stemmen mét het rode potlood. Want er valt echt wat te kiezen!

Stem!

Nico de Jager