19 januari 2024

SGP presenteert brede lijst voor Europese verkiezingen

De SGP presenteert een eigen kandidatenlijst voor de Europese Parlementsverkiezingen. De lijst, aangevoerd door Bert-Jan Ruissen, telt 39 kandidaten vanuit een diversiteit aan beroepsgroepen. Voor het eerst presenteert de SGP een lijst met kandidaten uit àlle provincies. Kees van der Staaij is lijstduwer op de Europese lijst, een primeur voor een oud-SGP-voorman.

De top-3 bestaat naast lijsttrekker Bert-Jan Ruissen uit Harold Hooglander, fractievoorzitter in Gouda, en Lourens van Bruchem, fractievoorzitter in West-Betuwe en Statenlid.

Brede vertegenwoordiging

Van de 39 kandidaten stonden er 9 eerder op de lijst. Alle provincies zijn vertegenwoordigd, van Groningen tot Limburg. Er is weer sprake van een brede vertegenwoordiging van beroepsgroepen: profit en non-profit en sectoren als politiek, overheid, defensie, onderwijs en landbouw.

De lijst telt ook flink wat jonge talenten, met als jongsten Tom Koekoek (21 jaar) uit Stuifzand en Florian Pronk (23 jaar) uit Sliedrecht, en sluit af met de oud-Kamerleden Roelof Bisschop en Kees van der Staaij.

Partijvoorzitter Dick van Meeuwen: “De lijst laat zien dat we er met zijn allen voor gaan: van noord tot zuid, van jong tot oud en vanuit een diversiteit aan beroepsgroepen. Het is erop of eronder voor de SGP in het Europarlement. Fijn om dan te zien dat we gezamenlijk de handschoen oppakken! Tegelijk mogen we weten dat God regeert. Dat geeft vertrouwen voor de toekomst.”

Lijsttrekker Bert-Jan Ruissen is blij met de brede lijst: “Het onderstreept de steun voor de unieke positie van de SGP in het Europees Parlement. Helder christelijk èn kritisch over de toenemende bemoeizucht van Brussel.”

Gezamenlijke uitdaging

De SGP en ChristenUnie (inclusief haar voorgangers) hebben bijna 40 jaar met een gezamenlijke lijst deelgenomen aan de verkiezingen van het Europees Parlement. De CU zegde de samenwerking echter op, waarmee de SGP voor de uitdaging staat op ‘eigen kracht’ een zetel te behalen.

Bert-Jan Ruissen: “De uitslag van de recente Tweede Kamerverkiezingen leert dat het vereiste SGP-stemmenpotentieel aanwezig is. Bij Europese verkiezingen is de opkomst echter een stuk lager. We doen een dringend beroep op de achterban om hun stem echt te gaan uitbrengen. Meer dan ooit telt iedere stem, om de christelijke invloed op Brusselse wetten te waarborgen.”

De volledige definitieve kandidatenlijst, die ter consultatie is voorgelegd aan de besturen van plaatselijke kiesverenigingen en afdelingen, staat gepresenteerd op de website van de SGP