25 april 2012

Laat glastuinbouwsector zélf herstructureren

Dinsdagavond 24 april spraken SGP’ers uit alle Hoeksche Waardse gemeenten met Statenlid Henk van Dieren over glastuinbouw in de Hoeksche Waard. Gert van der Pligt van Pligt Professionals vertelde gepassioneerd over zijn bedrijf en de toekomst van de sector: “We moeten nú nadenken over het jaar 2040 maar wat betreft de mogelijkheden lopen we decennia achter!” Statenlid Van Dieren: “De glastuinbouwsector moet ruimte krijgen om zichzelf te herstructureren. Glas voor glas!”

* Raadsleden Arie van der Linden (Korendijk) en Jaap Oudeman (Cromstrijen) en Statenlid Henk van Dieren luisteren naar de uitleg van Gert van der Pligt (v.l.n.r.). Ook wethouder Herweijer (Cromstrijen) en fruitteler Gijsbert van Randwijk (Strijen) luisteren mee.

Doel van het werkbezoek was om samen te discussiëren over de toekomst van glastuinbouw in de Hoeksche Waard. Uiteraard ging het met name over het nieuwe terrein van 30 hectare op de vloeivelden bij de voormalige Suikerfabriek. Daarom brachten de regionale SGP’ers een bezoek aan de kwekerij van Pligt Professionals in Heinenoord. Gert van der Pligt: “In deze sector moet je met de markt meegroeien of stoppen. Wij zijn met één of twee producten marktleider in heel Europa, door innovatie en investeren. Ik mag in Heinenoord niet meer uitbreiden, daarom heb ik uit pure nood een tweede vestiging in het Westland.”

Op landelijk niveau is elke hectare glas hard nodig maar in de praktijk ziet haast geen enkele Hoeksche Waardse ondernemer het zitten om te ‘verkassen’ naar de Noordrand. Er is voor miljoenen geïnvesteerd, verplaatsing is onbetaalbaar. Van der Pligt ziet meer heil in een herstructurering samen met de sector, door als overheid glasrechten verhandelbaar én verplaatsbaar te maken. De ondernemer: “We moeten nú nadenken over 2040 maar wat betreft de mogelijkheden lopen we jaren achterop! We moeten verrommeld en verspreid glas concentreren op ruimtelijk inpasbare locaties, bij de huidige vitale bedrijven. Daarvoor moet het bestemmingsplan up to date zijn. De gemeenten moeten met de provincie toekomstgericht beleid ontwikkelen.”

Statenlid Van Dieren vond dit een goede suggestie: “Er is geen cent beschikbaar om al die ondernemers uit te kopen en de kassen te verplaatsen. Daarom moeten gemeenten op zoek naar creatieve oplossingen, op basis van een regionaal afgestemde afspraken!” SGP-raadslid Arie van der Linden (Korendijk) viel hem bij: “Geen regelzuchtige overheid, de gemeenten moeten oplossingen van ondernemers faciliteren!” Die conclusie werd breed gedeeld: als ondernemers ‘oud’ glas opkopen moeten zij zelf kunnen uitbreiden op de bestaande locatie, zonder gedwongen te ‘verkassen’ naar de Noordrand.