18 november 2022

Kandidatenlijst voor verkiezingen is bekend

De SGP Zuid-Holland heeft de kandidatenlijst voor de aankomende Provinciale Staten- en waterschapsverkiezingen van 15 maart 2023 vastgesteld. De lijst bestaat uit meerdere delen, waarin kandidaten voor de Provinciale Staten, het Waterschap en de verschillende hoogheemraadschappen voorkomen.

Kandidaten SGP voor Provinciale Staten

De lijsttrekker van de SGP, Nico de Jager, is een bekende. Hij is in de periode 2019-2022 reeds fractievoorzitter geweest van de partij. Nummer 2 van de lijst, Gerard van de Breevaart, heeft de afgelopen jaren ook ervaring op gedaan als Statenlid voor de SGP Zuid-Holland. Samen met Nico de Jager was hij namens de SGP vertegenwoordigd in de Statenfractie ChristenUnie & SGP Zuid-Holland. Johan Matze, nummer 3 op de kandidatenlijst, is voor de Provinciale Staten ook een bekend gezicht met veel politieke ervaring. Op plaats 4 stellen wij een nieuwe, betrokken en bevlogen kandidaat uit Rotterdam aan u voor! Erik de Knegt is zijn naam. Oud-wethouder van Leidschendam en Voorburg, Jan-Willem Rouwendal, is als kandidaat op plaats 5 gesteld. Door zijn vele juridische ervaring is hij een welkome aanvulling op de kandidatenlijst. De overige kandidaten op de lijst vertegenwoordigen de verschillende regio’s van Zuid-Holland.

Waterschap Hollandse Delta

Om een algemeen bestuur van het waterschap te vormen, stelt de SGP de volgende kandidaten voor de verkiezingen. De SGP stelt huidig fractievoorzitter voor WSHD Wim de Jong als eerste kandidaat voor het Waterschap. Op plaats 2 wordt Bert Staat als kandidaat gesteld. Met zijn huidige functie als steunfractielid namens de SGP heeft hij veel ervaring opgedaan in het Waterschap. Op plaats 3 volgt Thijs Visser uit Middelharnis, nieuw op de lijst. Met zijn kandidaatschap waait een frisse wind door de lijst. Thijs Visser wordt gevolgd door Albert-Jan van den Berg en Peter Grinwis, die beiden ervaring hebben met het Waterschap.

Hoogheemraadschap Rijnland

De lijst van kandidaten voor Hoogheemraadschap Rijnland is gecombineerd met de ChristenUnie, waarbij de SGP een kandidaat als lijsttrekker aanlevert: Nico van der Meij. De nieuwe lijsttrekker is bereid zich volledig voor deze nieuwe en grote uitdaging in te zetten, ondersteund door de ervaring vanuit de rest van de top van de lijst.

Hoogheemraadschap Delfland

In Delfland werkt de SGP opnieuw samen met de ChristenUnie, waarbij de SGP op plaats 2 een kandidaat levert. Harm Roeten, de lijsttrekker, is een zeer ervaren man in het Hoogheemraadschap. William Anker, kandidaat namens de SGP, en overige kandidaten hebben inmiddels ook ervaring opgedaan rondom het waterschap.

Hoogheemraadschap Schieland en Krimpenerwaard

Ook in de gemeentes Schieland en Krimpenerwaard werkt de SGP samen met de ChristenUnie rondom het hoogheemraadschap. De SGP levert hier de lijsttrekker, Martin van der Spek. Hij is in 2019 als nieuweling op de lijst gekomen en heeft direct in het dagelijks bestuur mogen plaatsnemen. Hij wil graag zijn ervaring meenemen naar de volgende periode, aangevuld met een mooie mix aan ervaring van de overige kandidaten.

Bekijk hier de gehele SGP-kandidatenlijst voor de Provinciale Staten en water- en hoogheemraadschappen