18 maart 2014

Impressie werkbezoek Drechtsteden

Op vrijdag 14 maart jl. was de Statenfractie samen met de Kamerleden Kees van der Staaij (SGP) en Carla Dik-Faber (ChristenUnie) te gast bij onze raadsfracties in de Drechtsteden.  De Drechtsteden zijn een samenwerkingverband van zes gemeenten, namelijk Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht. Hieronder volgt een sfeerverslag van het bezoek.

We werden gastvrij ontvangen in het campagnehuis van SGP/ChristenUnie in Hendrik-Ido-Ambacht. Tijdens de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen is deze locatie (mogelijk gemaakt door sponsors) gebruikt voor diverse activiteiten. het bleek een prima uitvalsbasis voor dit bezoek.

De scheepswerf van de gebrs. Kooiman aan de Lindtsedijk in Zwijndrecht is onderdeel van de http://dekooimangroep.nl/. De groep heeft ook werven in Dordrecht en Yerseke. Door verbreding van de activiteiten kunnen schippers voor een totaal servicepakket bij Kooiman terecht. Gebrs. Kooiman dateert al van 1880. Op dit moment zwaait de vierde en vijfde generatie Kooimannen de scepter. Werden door twee van hen rondgeleid door grote loodsen en bij de scheepshellingen. We kregen een enthousiast verhaal te horen, waaruit bleek dat vakmanschap en letterlijk en figuurlijk maatwerk centraal staan. Nadenken over innovatieve oplossingen wordt beloond en de oriëntatie op de internationale markt leidt tot succes tot in Zuid-Amerika toe. Het slogan van de groep is: Samen dekken wij de hele lading. Daar kan de politiek nog wel iets van leren.

De waterbus (http://www.waterbus.nl/landing.php) is een niet meer weg te denken vorm van openbaar vervoer over water in de Drechtsteden en tussen de Drechtsteden en Rotterdam. Tijdens een vaartocht van Zwijndrecht via Dordrecht naar Papendrecht gaf directeur Gerbrand Schutten een toelichting op de ontwikkeling van het bedrijf. Het bedrijf is een samenwerking tussen de bekende maatschappij Arriva en rederijk Doeksen en heeft tot 2022 een concessie van de provincie Zuid-Holland. Jaarlijks worden 1,5 miljoen passagiers vervoerd, al dan niet met de fiets erbij. Het netwerk van Waterbus bestaat uit een hoofdlijn tussen Rotterdam en Dordrecht en enkele veerdiensten binnen het Drechtsteden-gebied en vanaf 14-04-2014 een veerdienst in Rotterdam. Schutten was uiteraard trots op een hoge klanttevredenheid (8,3) en wil nog steeds verder werken aan kwaliteitsverbetering, zowel voor de recreatieve reiziger als voor de werkforens. Comfort aan boord en zorg voor betrouwbaarheid zijn hierbij essentieel. Op de zonnige, maar frisse vrijdagmiddag was het een aangenaam verblijf aan boord.

In Papendrecht is de Practica stichting gevestigd (http://www.practica.org/). De initiatiefnemers van dit bedrijf vertelden ons aan de hand van beelden en filmpjes wat zij doen. Dat is het faciliteren van onderzoek, ontwikkeling en commerciële toepassing van technologie op het gebied van water en energie in ontwikkelingslanden. Men is gestart in 2001 en op dit moment actief in verschillende landen in de wereld. De concrete producten zijn boren naar waterbronnen, kleinschalige irrigatie door middel van pompen, waterfilters en pompen op zonnecellen. We kregen een demonstratie van een handpomp, die met een eenvoudige draaibeweging behoorlijk wat liters naar boven kan halen. Het bezoek werd op een bijzondere manier afgesloten. Nadat we een uitleg kregen over een pomp die op zonnecellen werkt, vertelde een medewerker dat hij in zijn hart kreeg ons een bijzondere wens mee te geven. Uit een veelgebruikte Bijbel las hij enkele verzen uit Psalm 111. Bijzonder om op deze manier bepaald te worden bij de vreze des HEEREN als het beginsel van wijsheid, met als afsluiting "Zijn lof houdt voor eeuwig stand".

Na het genieten van een smaakvol buffet in het campagenehuis in Hendrik-Ido-Ambacht ring de reis naar het Wartburg College in Dordrecht voor een verkiezingsbijeenkomst. Kees van der Staaij en de voorzitter van onze Statenfractie gingen vanuit hun perspectief in op het thema 'Samen leven in de Drechtsteden'. Het tweede deel van de avond bestond uit een forumdiscussie met drie lokale bestuurders, Carla Dik en Servaas Stoop.