25 januari 2012

Fractie staat open voor discussie schaalgrootte

In de nieuwjaarstoespraak van 11 januari j.l. pleitte Commissaris Franssen voor een fusie van Zuid-Holland met een deel Brabant en Zeeland. De Statenfractie ChristenUnie & SGP staat open voor een discussie over de toekomstige schaalgrootte van de provincie, maar neemt op dit moment nog geen standpunt in. Tijdens een korte discussie op woensdag 18 januari 2012 in de Statencommissie Bestuur en Middelen over de regeringsplannen bracht Chris Schaapman naar voren dat de provincie zich bewust moet zijn van de trend van verdere schaalvergroting. De nieuwjaarstoespraak van de Commissaris van de Koningin ziet de fractie als een prikkelende bijdrage aan de discussie, maar niet als een stelling waarover nu een standpunt wordt ingenomen. De Statenfractie volgt met grote belangstelling de discussie in de stadsregio Rotterdam en stadsgewest Haaglanden over de vorming van de zogenaamde Metropoolregio. Binnenkort overlegt de fractie met partijgenoten over deze bestuurlijke ontwikkelingen.

Nieuwjaarstoespraak
'Er moet een fusie komen van Zuid-Holland, het westen van Noord-Brabant en Zeeland als het kabinet de plannen doorzet voor de vorming van een sterkere Randstad. In zo’n sterke zuidelijke Randstadprovincie zou de nog te vormen Metropoolregio van Rotterdam en Den Haag uitstekend functioneren', aldus de commissaris van de Koningin, Jan Franssen, in zijn nieuwjaarstoespraak. “Een fusie tussen een eventueel te splitsen Zuid-Holland, Zeeland en westelijk Noord-Brabant is de noodzakelijke voorwaarde om vorm en inhoud van een sterke zuidelijke Randstad te kunnen combineren met het lucht en ruimte geven aan de metropoolregio.”

In zijn toespraak bekritiseert Franssen de visie van het kabinet op de Randstad. “Eerlijk gezegd heeft dit kabinet broddelwerk afgeleverd.” Hij vindt dat de Randstad omgevormd zou moeten worden tot één provincie. Het kabinet kiest echter voor een opsplitsing: een noord- en een zuidvleugel. Daarbij moeten in het noorden Noord-Holland, Utrecht en Flevoland fuseren; in Zuid-Holland blijft alles bij het oude. Franssen vindt dat niet logisch: “Wie kiest voor een vleugelbenadering moet ervoor zorgen dat beide vleugels in evenwicht zijn. In de huidige visie is daarvan geen sprake en dat brengt de vogel - in casu de Randstad - op den duur alleen maar schade toe. Op één vleugel kun je immers niet vliegen.”

Volgens Franssen is andere bestuurlijke schaal noodzakelijk om het concurrentievermogen van de Randstad te versterken. “Een metropoolregio Rotterdam-Den Haag kan daar heel goed in passen, als deel van een groter geheel. Vanuit onze provinciale rol en verantwoordelijkheden willen wij met alle regio's werken aan investeringen die de Randstad verder ontwikkelen als een economische topregio in Europa.”

Breuk
In zijn nieuwjaarstoespraak constateert Jan Franssen dat zich in de samenleving uit het wantrouwen en de onzekerheid, die als gevolg van de verschillende crises troef zijn, een nieuwe breuklijn ontwikkelt tussen ‘globalisme’ en ‘lokalisme’. “Bestuurders weten én begrijpen te weinig wat er in de samenleving leeft. Er is de komende jaren sterke behoefte aan bestuurders die op een constructieve wijze verbindingen kunnen leggen tussen globale ontwikkelingen en lokale gevoelens en identiteiten. Deze zoektocht is voor de komende jaren misschien wel de belangrijkste uitdaging voor bestuurders.”

Decentrale belastingen
Jan Franssen stelt in zijn nieuwjaarstoespraak vast dat steeds meer taken op het bordje van provincies en gemeenten komen te liggen. Deze zogeheten decentralisatie moet, aldus Franssen, gepaard gaan met een hervorming van de belastingheffing. “In Nederland wordt 96% van alle belastinginkomsten centraal geïnd. Een overheid die echt werk wil maken van decentralisatie kan niet om de noodzaak heen dat het decentrale belastinggebied moet worden verruimd. Gemeenten en provincies zullen hierover de komende jaren de strijd met Den Haag aan moeten gaan; eensgezind en vasthoudend. We hebben gewoon recht op een groter deel van de koek”, aldus Franssen.