23 mei 2014

Feiten, cijfers en kaarten over Zuid-Holland

Gedeputeerde Rogier van der Sande heeft op donderdag 22 mei 2014 tijdens het symposium de ‘Staat van Zuid-Holland’ de gelijknamige site officieel gelanceerd. Op deze door de provincie Zuid-Holland ontwikkelde website staan open data, cijfers, kaarten en publicaties over trends, prognoses, analyses en resultaten over de provincie. De site is met name bedoeld voor bestuurders, medewerkers van de provincie, samenwerkingspartners en externe partijen.

Onderbouwde beleidskeuzes
Doel van de provincie is om inzicht te geven in beschikbare data en deze aan te bieden met duidelijke kaarten, figuren en factsheets. De provincie gebruikt de data als 1 van de bronnen om beleid te maken. Organisaties waarmee de provincie samenwerkt zoals gemeenten, omgevingsdiensten of waterschappen maken ook gebruik van de data. Zij kunnen kritisch meekijken, feedback geven en data gebruiken voor eigen vraagstukken.

Openheid en transparantie
"De lancering van de Staat van Zuid-Holland past in ons streven naar meer openheid en transparantie. De provincie wil niet alleen meer informatie actief beschikbaar stellen, we willen ook dat die informatie begrijpelijk en vindbaar wordt gepresenteerd. De website Staat van Zuid-Holland bevat beide elementen", zegt Rogier van der Sande.

De site is te vinden via: staatvan.zuid-holland.nl