24 juni 2016

Eerste Vizier 2016

Het is een treurig gezicht in veel plaatsen: leegstand van winkels. Steeds meer mensen bestellen hun spullen via internet en laten die keurig thuisbezorgen. De winkel in het dorp of in het stadscentrum laten ze links liggen. Toch worden er nog altijd nieuwe winkelcentra gebouwd, terwijl de detailhandel het al zo zwaar heeft. Geen goed beleid, vindt de fractie SGP&ChristenUnie in de Staten van Zuid-Holland. Het roer moet drastisch om.

In dit nummer van Vizier daarom speciale aandacht voor de detailhandel. Wat kan de provincie doen om de vrije val te stuiten? Méér dan op het eerste gezicht lijkt. ”Provincies hebben de verantwoordelijkheid om de overbewinkeling een halt toe te roepen en dit zal de komende jaren op een steeds fellere manier gaan gebeuren”, voorspelt Cees Jan Pen, lector Vastgoed Fontys Hogescholen. Want om te kunnen blijven winkelen moeten er wel winkels overblijven. ”Alleen harder werken is niet meer voldoende voor winkeliers”, vult boekhandelaar Jo van Dorp aan. ”We zullen anders moet gaan werken en meer dan ooit de dienstverlening centraal stellen.” Veel leesgenoegen!

Download Vizier